pengembangan media komik strip sebagai media pembelajaran bermuatan nilai-nilai karakter bagi siswa kelas rendah sekolah dasar

Main Article Content

Sintia Yuliandari
fetri yeni

Abstract

Abstract


Based on observations in the process of low grade Literacy Program SDN 05 Muarokalaban, there is a problem that students do not fully know the 5 character values ​​students must know in low class because there are no special books in which there is a load of 5 character values. In addition, there are some students who are not fluent in reading and also a lack of interest in reading students in books that do not have pictures. Therefore, this study aims to develop valid and practical instructional media products according to the material and media eligibility criteria in the literacy program, namely the comic strip media of low grade character values ​​at SDN 05 Muarokalaban.


This type of research is research and development known as Research and Development (R&D), using a simplified ADDIE development model according to research needs referring to five main stages including, 1) the analysis phase, 2) planning, 3) development, 4) implementation, and 5) evaluation. The product validity test was conducted by 3 validators namely 1 material expert validator and 2 media expert validators. The product trial was conducted on 30 third grade students at SDN 05 Muarokalaban.


Based on the results of research and development of comic strip media as a learning medium loaded with low grade character values ​​at SDN 05 Muarokalaban shows that, the results of the material validity test include the criteria of "very good" with the value of the validator of 4.44 (89%), for aspects the media include "very feasible" criteria with a value of validator I of 5.00 (100%) and validator II of 4.61 (92%). Furthermore, the practicality results of the product based on the trials that have been carried out include the criteria of "very practical" with a value of 4.61 (92%). it can be concluded that the comic strip media as a learning medium loaded with low grade character values ​​at SDN 05 Muarokalaban is appropriate to be used in the learning process and can help learning become more effective and enjoyable.


 


Keywords : Development, Learning Media, comic strip, character values


Abstrak 


Berdasarkan pengamatan pada proses Program Literasi kelas rendah SDN 05 Muarokalaban, terdapat permasalahan yaitu siswa belum sepenuhnya mengetahui 5 nilai-nilai karakter yang harus diketahui siswa dikelas rendah karena belum adanya buku khusus yang didalamnya terdapat muatan 5 nilai-nilai karakter. Selain itu, ada beberapa siswa yang kurang lancar membaca dan juga kurangnya minat baca siswa pada buku yang tidak memiliki gambar. Oleh sebab itu, tujuan penelitian ini yaitu mengembangkan produk media pembelajaran dikategorikan valid dan praktis sesuai dengan kriteria kelayakan materi dan media pada program literasi  yaitu media komik strip nilai-nilai karakter dikelas rendah SDN 05 Muarokalaban.


Metode penelitian ini adalah Research and Development (R&D yaitu penelitian dan pengembangan), menggunakan model  pengembangan  ADDIE yang disederhanakan sesuai dengan kebutuhan penelitian merujuk pada lima tahap pokok diantaranya, 1) tahap analisis, 2) perencanaan, 3) pengembangan, 4) implementasi, dan 5) evaluasi. Uji validitas produk dilakukan oleh 3 validator yaitu 1 orang validator ahli materi dan 2 orang validator ahli media. Uji coba produk dilakukan kepada 30 orang siswa kelas III di SDN 05 Muarokalaban.


Berdasarkan hasil penelitian dan pengembangan media komik strip sebagai media pembelajaran bermuatan nilai-nilai karakter dikelas rendah di SDN 05 Muarokalaban menunjukkan bahwa, hasil uji validitas materi termasuk kriteria “sangat baik” dengan nilai dari validator sebesar 4,44  (89%), untuk aspek media termasuk kriteria “sangat layak” dengan nilai dari validator I sebesar 5,00 (100%) dan validator II sebesar 4,61 (92%). Selanjutnya, untuk hasil uji kepraktisan produk berdasarkan uji coba yang telah dilakukan termasuk kriteria “sangat praktis” dengan nilai sebesar 4,61 (92%). dapat disimpulkan bahwa media komik strip sebagai media pembelajaran bermuatan nilai-nilai karakter dikelas rendah di SDN 05 Muarokalaban sudah layak digunakan dalam proses pembelajaran dan dapat membantu pembelajaran menjadi lebih efektif dan menyenangkan.


 


Kata kunci : Pengembangan, Media Pembelajaran, comic strip, nilai-nilai karakter

Article Details

Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.